Produs între 1993-94 și lansat acum aproape 30 ani, în octombrie 1994, albumul muzicianului Mike Oldfield a epatat încă din start, fiind catalogat ca un album care premerge muzica viitorului, cu o suită bazată și inspirată din nuvela lui Arthur C. Clark cu același titlu, The Songs of Distant Earth, din 1986.

Ajunge până pe locul 24 într-un top britanic.

Oldfield a ales ca albumul său să urmeze intriga cărții „în mod liber”. Povestește distrugerea Pământului în anul 3600, după ce Soarele devine o novă, pentru care planeta are 1.600 de ani de pregătiri, trimițând nave spațiale către sistemele planetare din apropiere. Pentru finalizarea albumului, Oldfield a lucrat mai mult decât plănuise inițial, în parte pentru că a considerat că unele dintre instrumentele sale obișnuite – inclusiv chitarele acustice – sunt „prea legate de pământ”, optând  să creeze un „nou vocabular” de sunete. în studio. Acest lucru l-a determinat să-și lărgească repertoriul și atractivitatea și a rezultat un album pe care l-a clasificat drept „foarte ambiental”.

A folosit pe scară largă sample-uri, inclusiv din sample-ul CD Datafile One (1991) de Zero-G, „When the Levee Breaks” (1971) de Led Zeppelin, coloane sonore ale filmelor și muzică etnică înregistrată în Polinezia și Laponia. În timp ce albumul era mixat și prelucrat, Oldfield era îngrijorat că, fiind o înregistrare exclusiv digitală, ar suna prea „unghiular”. Ca test, a fost făcută o copie pe bandă de înregistrare folosind sistemul Dolby SR, un tip de reducere a zgomotului, despre care el credea că a produs niște rezultate frumoase, dar a observat o pierdere mare de claritate.

Notele de album conțin o prefață a lui Clarke despre dezvoltarea cărții sale, de la nuvelă la roman. Se încheie cu o notă despre album: „Din moment ce finalul romanului este un concert muzical, am fost încântat când Mike Oldfield mi-a spus că dorește să compună o suită inspirată de el. Am fost impresionat în mod deosebit de muzica pe care a scris-o. pentru The Killing Fields și acum, după ce am ascultat CD-ROM-ul The Songs of Distant Earth, simt că s-a ridicat la înălțimea așteptărilor mele. Bine ai revenit în spațiu, Mike: încă mai e mult spațiu aici.

La început, Oldfield s-a confruntat cu dificultăți în a compune muzica pentru povestea SF și a avut nevoie de ceva „spațial” pentru a ajuta la vizualizarea acesteia. Acest lucru a fost rezolvat atunci când a primit o copie a jocului de puzzle pentru computere  Myst din 1993 și a fost impresionat de grafică, care i-a influențat foarte mult decizia de a avea videoclipuri 3D generate de computer care să însoțească muzica albumului -în formatul următor  de CD îmbunătățit, combinând caracteristicile unui CD standard cu conținut CD-ROM vizual, lansat la începutul anului 1995 de compania americană Reprise Records. Rezultatul a fost grafica pe care Oldfield o avea în minte în timp ce scria muzica.

Copertele inițiale ale ambelor versiuni conțineau o imagine a unei raze manta zburând în fața unei planete pe coperta frontală; cele următoare schimbă imaginea cu cea a unui bărbat care ține un glob strălucitor cu raze manta zburând deasupra. A doua ediție a CD-ului îmbunătățit conține mai mult conținut multimedia, inclusiv versiunea completă a videoclipului „Let There Be Light”. Conținutul audio CD este același pe toate versiunile albumului. A fost lansat și  un LP de vinil, care a devenit un articol rarisim.

Conținutul CD îmbunătățit, era disponibil numai pentru computerele Apple Macintosh PowerPC, se poate reda pe computere Silicon Graphics și a folosit tehnologia Apple QuickTime II. Oldfield a folosit Emagic Logic Audio pentru secvențiere și hardware Pro Tools pentru înregistrarea albumului folosind o combinație de înregistrare pe bandă și digitală.

Piesele albumului:

1. „In the Beginning” – 1:24
  2. „Let There Be Light” – 4:52