Asociația Art Reactor a organizat o primă încercare a unui festival de muzică ambientală live. Ideea coace în Timișoara de mai bine de un deceniu. In această prima ediție I COSMOS am avut pe scenă pe Vlad Caia, Overdark, Bad Robot, fiecare cu secțiuni interesante, distincte.

Vlad Caia abordează o structură muzicală ambientală apropiată de „peisajele” BSM – Berlin School Music- cu structuri sonore de relief în mișcare.

Overdark încearcă structuri muzicale elaborate pe linii melodice, undeva între școala franceză (de muzică clasică occidentală) și cea rece, nord-europeană, de inspirație germană. Are un potențial original, inventivitate și creativitate, expresivitate remarcabilă, după părerea mea necesită o cizelare stilistică în orchestrație și structură melodică, în special la deschiderea și închiderea pieselor.

Bad Robot a fost un spectacol mai apropiat de zona dansantă, în care ritmurile dark-high energy-cyberpunk au alternat, antrenând mai bine publicul în imaginarea unor spații și acțiuni robotice pe planete din alte sisteme stelare.

 

Din păcate  festivalul nu a avut o campanie de informare premergătoare, nu a fost anunțat în media, pe grupuri de informare locale, părând a se fi dorit mai mult ca o manifestare într-un cerc restrâns de prieteni de familie, nerealizându-se un proiect pentru public. Afișul a fost văzut doar pe pagina asociației, nu a avut o distribuție nici măcar la intrarea Casei Tineretului, nici pe pagina evenimentelor FITT, deși este coorganizator în proiect.

 

Premizele ideii evenimentelor de muzică ambientală au fost sădite încă din anii 70-80 ai secolului trecut, când bănățenii aveau acces la muzica electronică de sintetizatoare prin „Piața de discuri”, venite prin relațiile particulare, fie ale șvabilor bănățeni, fie ale sârbilor conlocuitori, cu micul trafic de frontieră, ambele grupuri de populație conectate cultural cu Germania și Iugoslavia, unde curentele muzicale europene de muzică electronică dospeau, înfloreau, se diversificau. Schimburile culturale erau active, cu toate că erau unele frontiere, vămi, dar  își găseau o rezolvare cu taxele aferente, atunci când era voință și cointeresare din partea tuturor.

La Casa Studenților a existat în anii 80-82 un cerc de melomani care organizau audiții de albume de muzică electronică, organizat de Silviu Genescu, fan Klaus Schulze și Mike Oldfield. Era o cale de răspândire a culturii muzicii electronice în România. Dar asta este istorie, iar acum melomanii români încearcă să se organizeze și în acest domeniu  al evenimentelor spectacolelor muzicale eclectice.

Așteptăm cu interes strângerea unei echipe consistente de lucru pentru viitoarea ediție, cooptarea mai multor persoane cu atribuții clare în ceea ce presupune numele și acțiunile unui festival. Le recomandăm  celor de la FITT să ajute asociația organizatoare cu informațiile necesare a fi cunoscute pentru realizarea unui proiect, în care, cu siguranță, are specialiști și colaboratori instructori. Plus o mai mare implicare în proiect!

Succes!

In privința întîietății primului festival de muzică ambientală, am putea menționa și aceste acțiuni premergătoare, de care organizatorii nu au aflat:

Asociația Culturală Spacers, care și-a propus  aceleași obiective ca Art Reactor, a realizat un prim eveniment de tip festival numit „Mooniverse” în care a existat și secțiunea de muzică electronică live la care au participat Adrian Chifu și  grupul VAG, la 20 iunie 2019, la UVT- Facultatea de Arte.

Despre MOONIVERSE

Au urmat alte 3 festivaluri de muzică electronică, online, stream, cu participare națională și internațională:

21-22 mai  2021- INTERNATIONAL ELECTRONIC MUSIC FESTIVAL TIMIȘOARA „STARTSHIP”

30-31 octombrie 2021 – Spacers Festival online Spacers Festival 2021

13-20 octombrie 2023 – Spacers Festival 2023

Playlist Spacers Festival 2023 muzica electronica de auditie

Putem spune, în concluzie, că am asistat la al patrulea festival de muzică electronică ambientală organizate, toate, în Timișoara.