Odiseea unui scriitor (A Writer’s Odyssey) este un film fantastic chinezesc scris şi regizat de Lu Yang, lansat pe 12 februarie 2021, de Anul Nou Lunar. Filmul se bazează pe romanul cu acelaşi nume al lui Shuang Xuetao şi pe continuarea sa „Godslayer” (Ucigaşul zeilor).


Povestea filmului se desfăşoară în două planuri, unul imaginar şi unul real, care se intersectează într-un mod inedit. Pe de-o parte, îl avem pe Guan Ning, un bărbat care îşi caută disperat fiica răpită în urmă cu şase ani de către o grupare de traficanţi de persoane. Acesta este recrutat de o corporaţie tehnologică care susţine că i-a găsit fiica, dar, în schimbul ei, Guan Ning trebuie să-l asasineze pe Kongwen Lu, autorul unor romane fantasy. Povestea ne poartă astfel în „cealaltă lume”, cea din romanul pe care Kongwen Lu îl scrie live, a cărui intrigă urmăreşte un tânăr erou, numit Kongwen, după chipul şi asemănarea creatorului său, care porneşte în aventura vieţii sale ca să-l înfrângă pe Lordul Redmane (Coamă-Roşie), conducătorul tiranic care manipulează popoarele să se atace între ele, ţinându-i totodată subjugaţi cu armata sa înfricoşătoare.

Acţiunea din roman pare să aibă un impact asupra realităţii, întrucât preşedintele corporaţiei, Tu Ling, este afectat de fiecare dată când Lordul Coamă-Roşie păţeşte ceva. Deoarece autorul a anunţat că romanul se va încheia cu uciderea antagonistului, Tu Ling este disperat să împiedice acest lucru, fiind convins că, odată cu moartea lui Redmane, va muri şi el.

Aici intervine Guan Ning, care porneşte pe urmele scriitorului, însă, odată ce-l întâlneşte, descoperă că nimic nu este ceea ce pare, iar întâlnirea celor doi nu este deloc întâmplătoare.

O adevărată odisee revelată pe parcursul a 130 de minute, filmul oscilează între cele două planuri într-un ritm alert, presărat de acţiune şi scene de luptă, cu multe efecte speciale şi o intrigă palpitantă, care, uneori, devine greu de urmărit. Filmul împleteşte concepte de karma, lumi paralele, conceptul de vis, pericolele capitalismului şi cultele personalităţii cu faţete ale filosofiei şi culturii chineze într-o poveste demnă de vizionat.

În cele din urmă, toată această împletitură se dovedeşte a fi ţesută cum trebuie, cu cap şi coadă, povestea fiind încheiată într-un mod frumos. De cele mai multe ori, finalul este cel mai greu de scris, iar multe filme sau romane, dau greş tocmai când acţiunea ajunge în punctul culminant, de unde pare că scriitorii sau scenariştii nu mai ştiu cum să termine povestea. Eu de multe ori am rămas dezamăgită de finalul unor filme cu atât de mult potenţial, dar „Odiseea unui scriitor” reuşeşte să lase o impresie puternică şi memorabilă a scenei bătăliei finale, în care facem cunoştiinţă cu Lordul Coamă-Roşie, o fiinţă ce pare imposibil de învins, de natură divină. Nu avem parte doar de o scenă de acţiune plină de efecte speciale, ci şi de latura emoţională, ce ţine spectatorii cu sufletul la gură şi speranţa că eroul nostru va învinge, pentru a o salva pe fiica lui Guan Ning, care (spoiler alert!) este de fapt moartă în lumea reală. Oricum, impactul emoţional la vizionarea scenei în care ni se relevă acest lucru este mai cutremurător decât simpla aflare a veştii.

Oare poate fi mai puternică imaginaţia şi darul unui scriitor de a crea lumi, sau de a le aduce în planul conştient,

încât să modifice realitatea şi să învingă până şi Moartea? Poate fi credinţa unui tată atât de puternică încât să-şi depăşească şi transcede condiţia de muritor pentru a-şi salva fiica din ghearele morţii?

„Odiseea unui scriitor” este un film fantasy captivant, cu o poveste originală, ce ar fi meritat o lansare în cinematografele din toată lumea, pentru că, în opinia mea, bate producţiile Hollywoodiene, cu nesfârşitele remake-uri, prequel-uri şi sequel-uri ce denotă lispă de idei şi creativitate.