Probabil i s-ar cuvine un tort în formă de Tardis, fiind cel mai tânăr actor din rolul seriei TV „Dr. Who”.

Născut pe 28 octombrie 1982, în Northampton, Anglia, aspirațiile inițiale ale elevului Matt Smith au fost orientate spre sport, fiind că Smith era un fotbalist pasionat. S-a arătat a fi foarte promițător în domeniu, dar, după ce a suferit o accidentare la spate care a dus la spondiloliză, speranțele sale de fotbal profesional au fost năruite. Ulterior, s-a aventurat în actorie, deși nu de la sine. Înscris la mai multe programe teatrale, împotriva voinței sale, de către unul dintre profesorii săi, Smith a rezistat mult timp, refuzând să participe. Deși a cedat să joace într-una sau două, s-a luptat continuu cu toată voința de a evita teatrul, deoarece încă se considera strict un fotbalist și credea că îmbrățișarea dramei i-ar dăuna imaginii sociale a sa de sportiv. Rupând „tradiția” sportivilor, de a se ține departe de  cultură. Dar e doar un misoginism, desigur.

… De la mandatul său ca al unsprezecelea doctor Who până la domnia sa ca prinț Phillip în The Crown până la viitorul său rol în prequelul Game of Thrones The House of the Dragon , CV-ul lui Matt Smith este unul variat, care include actorie și fotbal. Dar noi nu facem cronică sportivă.

Din fericire pentru fanii SF de pretutindeni, Smith a fost, în cele din urmă, convins să se alăture Teatrului Național pentru Tineret din Londra și a studiat dramaturgia, precum și scrierea creativă la Universitatea din East Anglia, absolvind în 2005. Doi ani mai târziu, a urmat prima sa specializare, rolul lui Jim Taylor în adaptarea televizată de la BBC a lui Phillip Pullman The Ruby In The Smoke și în filmul următor Sally Lockhart The Shadow Of The North, cântând alături de colegul său student de la Doctor Who , Billie Piper.

În timpul unei audiții fatidice pentru rolul lui John Watson din infamul Sherlock al lui Steven Moffat și Mark Gatiss, viitorul lui Smith părea că a fost asigurat: deși nu se potrivea rolului lui Watson ,  în 2009 a fost prezentat lumii drept succesorul lui David Tennant în legendarul serial BBC Doctor Who, învingându-l pe Peter Davidson ca cel mai tânăr actor care l-a jucat vreodată pe Doctor, la vârsta de douăzeci și șase de ani.

În calitate de al unsprezecelea doctor, Smith nu numai că a urmărit actorii care au venit înaintea lui, cu omagii aduse predecesorilor, cum ar fi cel de- al treilea doctor,  „de acțiune”  Jon Pertwee și primul doctor înțepenit și vag acerb al lui William Hartnell, dar a rămas fidel farmecului (neobișnuit) al celui de-al zecelea doctor, al lui Tennant. În timp ce păstrează rolul legat de moștenirea personajului, Smith a adus o nouă față acestuia, înfățișându-l ca un aspect  pierdut uneori, când Doctorul poartă o față mai tânără: că este un om bătrân, imposibil de bătrân, cu o durere a timpului trăit, cu prea multă istorie și prea multă compasiune de suportat. În mod ironic, acest lucru este văzut cel mai bine în episoade precum Bestia de mai jos, primul său episod complet ca al 11-lea Doctor și ultimul său episod, The Time Of The Doctor , unde își trăiește secolele rămase apărând o planetă plină de oameni nevinovați și se resemnează cu o moarte definitivă pentru că nu mai are regenerări. Chiar și după ce i se acordă o nouă posesie de viață de către Lorzii Timpului, la ordinul Clarei, în ultimele sale momente dinainte de a se regenera, Smith arată un personaj în stare brută, în timp ce Eleven percepe o viziune a Ameliei Pond, pierdută de mult, iubită de mult, oferindu-i un sărut de noapte bună – ca el să se odihnească cu amintirea primului chip pe care Eleven l-a văzut vreodată și a femeii care, în esență. a împărtășit cu Doctorul experiența copilăriei sale.

Pe lângă candidatura sa ca Doctor, Smith și-a făcut și un renume de rol, ca regretatul Prinț Phillip, în primele două sezoane ale seriei de succes de la Netflix The Crown, cu o portretizare respectuoasă, dar brutal de sinceră a bărbatului. Alte spectacole demne de remarcat includ portretul emoționant al lui Christopher Isherwood în filmul de televiziune Christopher And His Kind și rolul Bully în debutul regizoral Ryan Gosling Lost River.

El are, de asemenea, alte legături cu science-fiction și fantasy în CV-ul său, cum ar fi întruchiparea umană a lui Skynet în Terminator: Genisys și rolul său viitor ca Daemon Targaryen în serialul HBO prequel The House of the Dragon.

Smith este, de asemenea, prezentat în viitoarul film care este destinat să facă parte din universul Spider Man al Sony, Morbius.

Fie că este vorba de dramă, piese de epocă, comedie sau media de gen, nu există nicio îndoială că Matt Smith este un actor versatil care a dat multă consistență SF și fantezie fandomului – și ne așteaptăm și la mai mult în viitor. Este suficient pentru a ne face să visăm la un TARDIS pentru

a zbura și a trăi totul în noi mai devreme, acum, decât mai târziu, prea bătrâni.

La mulți ani, Matt Smith! Fie ca să găsești bucurie și noroc în anul care vine și în tot timpul și spațiul.

Surse foto skynews, comicbook.com, whatculture.com, The Terminator Fans, Screenrant.com