QR2O1 este un robot cu aptitudini de psiholog. Ședințele de terapie cu diverși subiecți umani se desfășoară egal, netulburat, monoton, personajul mecanizat studiind cu o curiozitate voit antropologică fiecare speță: „Întotdeauna am ascultat cu atenție tot ce pacienții au găsit de acord să-mi mărturisească, iar algoritmii drysoftului meu şi-au făcut treaba cu succes. La suprafață, mimica şi gesturile mele au fost perfect adaptate situației, dar interiorul mi-a rămas mereu plin de pace, un ecou nesfârșit al ființei și al materiei căutându-se reciproc” (QR2O1, Cătălin Lupu). Echilibrul aparent al droidului este afectat într-o bună zi, pe neașteptate, de apariția unei fete cu ochi negri și păr violet, de 17 ani, care nu face decât să-l privească, trăncănind profesional ore în șir. În scurt timp, robotul devine atașat de adolescentă și decide să o urmărească până acasă. Povestea de dragoste nu este complicată, intriga bine administrată, sfârșitul suficient de interesant cât să rămân cu o impresie plăcută legat de povestire. În cele din urmă, deznodământul nici nu prea contează atunci când un robot se îndrăgostește, rămâne miracolul și emoția circuitelor, care se trezesc astfel la o nouă viață: „Ea s-a eliberat din capcana degetelor mele și m-a sărutat, apoi s-a cuibărit la pieptul meu. Și, deși nu aveam o inimă, am pornit sunetul care imita o serie de bătăi reale”.
Dacă în povestirea QR2O1 parcurgem dinamica unei relații de iubire robot-subiect uman, Mihail Toma ne propune în povestirea Prințesa un scenariu în care o serie de extratereștri insidioși, cu aptitudini telepatice, stabilesc primele contacte cu oamenii. Firul epic este neclar, deși textul abundă în luxuriante descrieri ale vizitatoarelor din spațiu. Ruperile de ritm nu fac decât să creeze confuzie: „Face ochii mari căci toate par a se întâmpla simultan: mă las fulgerător la pământ, îmi degajez mâinile într-o dublă Ushiro Ryote Dori și le proiectez pe spate pe cele două franțuzoiace din Yuko-otoshi. Fata cu stiletul dă să reacționeze dar o proiectez și pe ea din Morote-seoi-nage în chinezoaică. Cu stânga în priză Te dori recuperez stiletul iar cu dreapta apuc biciul și trag brusc. Chinezoaica se pupă cu franțuzoaica cu un pocnet sec. Totul a durat un pic mai mult de o secundă.”, iar dialogurile om-extraterestru par a dezvălui înțelesuri mai înalte, care, din nefericire, nu duc nicăieri. Când, în cele din urmă, mi s-a propus portretul unei familii mixte, născută din rodul dragostei telepatice a unui om cu o vizitatoare de pe alte lumi, am ales să „mă oripilez în tăcere și (să) bâigui ceva”.
Un scenariu diferit este oferit de Florin Purluca în povestirea Legea azilului politic civil. Din nefericire, textul este mult prea scurt și, din punctul meu de vedere, se termină chiar atunci când devine mai interesant și când ni se devăluie, în sfârșit, intriga, amânată intenționat pentru a crea o oarecare tensiune. Marțieni să fie, dar să-i știm și noi! Dacă refugiații lui Florin Purluca mai au de confirmat în materie de călătorii spațiale, mai mult sau mai puțin acoperite de legalitate, întru totul clandestini sunt Hoții de salt, din povestirea lui Mihai Alexandru Dincă. Elementele hard SF se îmbină inspirat cu dialoguri dinamice, așa că am rezonat imediat cu cei doi proscriși.
Ce poate fi mai frumos decât să fi urmărit prin toată galaxia de poteră și să-ți apară o minunăție de navă extraterestră în proximitate, atunci când nu te așteaptă decât perspectiva reeducării pe una din coloniile miniere de la marginea spațiului cunoscut? Iată cum arată colacul interstelar de salvare în viziunea lui Mihai Alexandru Dincă: „La câteva sute de kilometri de ei plutea o navă cum pilotul nu mai văzuse în viața lui, de când rătăcea galaxia în lung și în lat. Arăta ca o mare daltă, albă, netedă și fără hublouri, cu structuri curioase ce nu puteau fi decât variante de plăci Casimir și sincrotroane pentru generarea singularităților gravitaționale”. Mi-a plăcut descrierea navei, ca multe alte lucruri din această povestire, pe care vă invit să le descoperiți.
Toate prozele amintite au apărut în ediția de februarie a Gazetei SF online.