Orice jurizare făcută de oameni are procente mai mari sau mai mici de subiectivism.
De când au apărut convențiile naționale care au început să acorde premii, au apărut și discuțiile legate de acordarea premiilor.
Componența juriilor era o altă problemă mult discutată. Într-o vreme Vladimir Colin, susținut de autoritatea blândă și diplomatică a lui Ion Hobana, a fost președintele juriului ani de-a rândul, fie într-o structură mixtă, profesioniști și doi reprezentanți ai cluburilor, fie numai profesioniști (de fapt, reprezentanți ai diferitelor instituții culturale și profesionale).
Până la revoluția din Decembrie 89 juriul decerna premiile numai la lucrări literare nepublicate, trimise special pentru concursul care se finaliza în ultima zi a convenției naționale cu decernarea premiilor.
Ca și acum, era cel mai așteptat punct al oricărui program de Romcon, denumire atașată Convențiilor Naționale de s.-f. după revoluție.
Se mai dădeau premii și pentru alte arte în afara literaturii, arte plastice, film, emisiuni de radio sau tv (mai rar), dar premiile pentru literatură erau cele dominante.
Au existat discuții și frământări legate de felul de a juriza pentru decernarea Premiilor Naționale pentru Scence-Fiction.
Punctul meu de vedere exprimat încă din 2012 a fost pentru o formulă mixtă: 50% juriu și 50% public.
Publicul fiind reprezentat de către participanții la Convențiile Naționale.
Acest lucru se făcea, ca la orice convenție națională de s.-f. organizată pe mapamond (Europa, S.U.A., Canada, Japonia, China, Australia, India, Coreea de Sud, Brazilia ș.a.m.d.), pe baza achitării taxei de participare la respectivul eveniment.
Așa s-a întâmplat și la noi în ultima vreme.
Bineînțeles, acest lucru nu a eliminat discuțiile. Controversele asupra formulei de jurizare nu vor dispărea, indiferent de sistemul de vot.
Poate dacă s-ar apela la inteligența artificială.
Dar nu sunt atât de convins. S-ar putea ca roboții dintr-o anumită categorie a A.I. să-i conteste pe cei puși să dea note, puncte (sau alte elemente de cuantificare a valorii unui produs artistic).
Oare, se va întâmpla acest lucru?
Și, mai ales, dacă se va întâmpla, cam la ce distanță temporală va fi față de momentul când scriu aceste rânduri?