Reunirea de vineri, 22 noiembrie, a clubului de anticipație „Helion”, a debutat cu inaugurarea unei expoziții de grafică, lucrările acesteia fiind semnate de unul dintre cei mai cunoscuți graficieni timișoreni, Traian Abruda, artist vizual și scriitor.

Generos în privința cenaclurilor și cluburilor artistice, Traian Abruda s-a remarcat prin activitatea depusă constant la ședințele cluburilor „H.G. Wells” și „Helion”, pentru revista „Helion” artistul realizând grafica ultimului număr din acest an (numărul 3-4) și publicând în paginile revistei unele dintre lucrările expuse.

Expoziția de grafică intitulată „Trei în unu” aduce în atenția publicului iubitor de artă câteva lucrări ce pot fi considerate o adevărată sinteză din grafica artistului. La o primă vedere, desenele par simple, dar privite mai în profunzimi, acestea trimit, prin mesajul lor, la primele încercări de scriere ale oamenilor și, de ce nu, la hinduism, punctul roșu așezat pe hârtia albă din grafica maestrului Traian Abruda, putând fi interpretat ca fiind „Bindi”, purtat în frunte de unele femei și bărbați din India și considerat, în religia hindusă, un simbol al celui de-al treilea ochi, cel magic.

Invitații prezenți la inaugurarea expoziției au fost întâmpinați de cuvântul președintelui onorific al clubului „Helion”, Cornel Secu, domnia sa ținând să mulțumească graficianului Traian Abruda pentru grafica realizată în ultimul număr din 2019 al revistei „Helion”, cât și „pentru lucrările care-au intrat în paginile numărului 3-4 «Helion» de anul acesta”.

Despre expoziția de grafică, a vorbit dr. Gabriel Kelemen, criticul de artă timișorean rostind următoarele în prezentare: „Ce face Traian? Ne arată niște trasee, trasee browniene. El nu mai întrerupe linia, pentru că s-a plictisit de sacadare, și merge dintr-o linie gros-subțire, când concentrică, când o linie zbuciumată, care merge pe simetrie bilaterală. Cum? Oscilând stânga-dreapta față de o axă, față de origini. Acest punct roșu trimite spre lumea simiacă, trimite spre stampă, trimite spre lumea în alb și negru, niponă, trimite spre, de exemplu, cuvântul care în hinduism are semnificații foarte complexe, bulina roșie, punctul roșu.

El își declină această putere unitară de-a opera cu gros-subțire. Pentru un mare artist, simțul acesta plastic de a modula, înseamnă, de fapt, legea armoniei. Din cauza asta, lucrările sunt, pe cât de aerate, pe atât de simple. Sunt lucrări mature și care denotă sinteze. Nu-l poți incrimina că este cubist. El este un grafician care, mai degrabă, operează într-o cheie unitară de tip hieroglific”.

În finalul prezentării realizate de dr. Gabriel Kelemen, artistul vizual Traian Abruda a vorbit despre viitoarea sa expoziție, o expoziție căreia i-a găsit un titlu foarte sugestiv, „Lucrări foarte mici, cu semnături foarte mari”. Pentru realizarea acestei expoziții, artistul și-a exprimat dorința de a obține „un spațiu foarte larg”.

Expoziția de grafică cu lucrările ce poartă semnătura Traian Abruda, a fost inaugurată pe holul Uniunii Scriitorilor din România, filiala Timișoara, un spațiu, considerat de distinsul critic de artă timișorean Gabriel Kelemen, „spațiu sideral”, rămânând aici, pentru vizitare, cel puțin o săptămână.