Există obiecte care – animate parcă de o voinţă proprie – refuză să dispară în uitare. Astfel, un preţios manuscris chinez din secolul al VII-lea a fost ars de două ori într-un răstimp de trei decenii!
În anul 641, căsătoria unei prinţese chineze din dinastia T’ang cu suveranul Tibetului a pecetluit o alianţă benefică, deschizând o perioadă de prosperitate care, din păcate, n-avea să dureze. Zestrea miresei conţinea şi un cod de legi numit „Calea T’ang“, scris chiar de prinţesă, a cărei frumuseţe nu era, se pare, singura ei calitate… În deceniile ce au urmat, imperiul T’ang a atins maxima expansiune, cucerind statele coreene Paekche (663) şi Koguryô (668) şi anexând nord-estul Peninsulei Indochina (697).
Manuscrisul cărţii „Calea T’ang“ a fost incinerat public în 690, când Împărăteasa Wu a ocupat tronul. Noua suverană nu s-a mulţumit să distrugă singurul exemplar al codului de legi şi să impună noi orânduieli în imperiu, ci a schimbat şi numele dinastiei în Chou.
Manuscrisul (cel original, după mărturia contemporanilor) a reapărut miraculos în 713, când Împăratul Hsüan-tsung a reinstaurat dinastia T’ang, pentru a fi ars, a doua oară, în 720 (dar nu înainte de copierea sa pe ascuns de către cărturarul Li-Lin-fu, în cele şase volume cunoscute astăzi drept „Codul Imperiului T’ang“).
Manuscrisul chinez nu este singurul obiect distrus de oameni care revine intact în timp – în apariţii imateriale sau de scurtă durată.
Sabia de samurai aflată într-o colecţie particulară din Kyoto (Japonia) poate fi însă privită, atinsă şi admirată în voie. Proprietarul ei, Sensho Tanemura, este convins că arma i-a aparţinut lui Nitta Yoshisada, o figură istorică proeminentă a Japoniei medievale.
Sabia a fost făurită în 1281, anul în care a doua invazie mongolă în Japonia a eşuat datorită rezistenţei samurailor şi unui taifun („Vântul divin“) ce a distrus flota invadatorilor.
Foto 1: Cele două tentative de invazie mongole din secolul al XIII-lea (noiembrie 1274 şi iunie 1281) au eşuat lamentabil pe coastele golfului Hakata (Insula Kyosho), în primul rând din cauza rezistenţei eroice a samurailor japonezi, dar şi datorită faimoaselor kamikadze („Vânturi divine“). Pictură japoneză de la începutul secolului trecut (arhiva LeDuc-Fabrier).
O jumătate de secol mai târziu, Împăratul Daigo al II-lea îşi consolida puterea în bătălii şi asedii nesfârşite. Sabia s-ar fi aflat pe atunci în posesia seniorului Nitta Yoshisada, cel care a cucerit cetatea Kamakura (mai 1333). Izbânda sa nu a adus partidei imperiale decât un scurt răgaz: în 1336, trupele viitorului shogun Takauji (din familia Ashikaga) au ocupat Kyoto, iar Daigo al II-lea s-a refugiat în sudul ţării. Împăratul „Curţii din Sud“ şi urmaşii săi aveau să poarte cu uzurpatorii din clanul Ashikaga un război civil ce va dura până în anul 1392.
Rănit grav în luptă, Yoshisada a fost luat prizonier, nu înainte de a-şi rupe sabia, pentru ca umilinţa înfrângerii să n-o întineze…
Foto 2: Armură de samurai din Epoca Muromachi (cartier din Kyoto, unde era reşedinţa shogunilor din clanul Ashikaga, care au condus Japonia între 1338 şi 1573). Arhiva LeDuc-Fabrier.
O poveste frumoasă despre datorie şi onoare, cum sunt atâtea în trecutul Japoniei. Dar dacă sabia străveche fusese ruptă, cea din colecţia actuală nu are nici o ciobitură. Cum să fie una şi aceeaşi?
Sensho Tanemura a cerut o expertiză metalografică. Rezultatul? Sabia era intactă… cu excepţia unei porţiuni transversale, aflată chiar la mijlocul lamei, unde structura metalului diferea de restul! Însă bucăţile nu fuseseră sudate prin vreun procedeu cunoscut în trecut sau accesibil tehnologiei actuale. Microstructural, cele două zone păreau să fi migrat una în cealaltă, realizând o contopire perfect omogenă, vizibilă doar la microscopul electronic.
Foto 3: Samurai din secolul al XIII-lea. Detaliu dintr-un desen color din secolul al XIX-lea (arhiva LeDuc-Fabrier).
O sabie ce s-a reîntregit în timp – într-o Japonie a miraculosului şi legendei… Sau încă un secret al faimoasei metalurgii japoneze – ajunsă la apogeu în secolele X-XIV –, care s-a pierdut fără ca ştiinţa modernă să-i bănuiască măcar existenţa?