Alessandro Picatto

Alessandro Piccato

În discursul de acceptare al premiului Societății Regale de Televiziune East, la secțiunea studențească, pentru Producție, scenaristul și regizorul filmului Horror SF „KOS”, Alessandro Piccato a spus (citez din memorie) „mulțumesc colegilor mei care au contribuit la realizarea filmului, Universității și… lui Lovecraft”. Este o afirmație cheie, pentru descifrarea și aprecierea acestei producții de film scurt.

„KOS” este  filmul de final de facultate, care „ne ajută să facem un pas mai aproape de industria de film”, spune producătoarea Alina Bobilova, în promovarea filmului pe Indiegogo. Da, acest film este realizat după tipicurile oricărei producții independente: cineva (Alessandro Piccato, scenarist și regizor) vine cu o idee, desemnează un producător, care se ocupă de formarea echipei și de finanțarea proiectului (în cazul nostru, platforma de crowdfunding indiegogo.com, și trebuie amintit că Marius Gordan, membru al clubului Helion, a contribuit financiar la realizarea acestui film, apărând pe genericul de final), după care începe preproducția, producția și postproducția. Astfel, filmul mimează până la identitate etapele pe care o producție le va trece „în viața reală”. Aceasta este a doua lentilă prin care trebuie să judecăm acest film.

KOS (Scenariu și Regia Alessandro Picatto)

KOS (Scenariu și Regia Alessandro Piccato)

Prin prisma celor de mai sus, filmul este o reușită. Este o reușită pentru că reușește să aducă in față cu meticulozitate toate elemente recognoscibile ale unei opere lovecraftiene, transpunând-o în limbaj cinematografic adecvat timpului actual; pentru că rezistă la o analiză de specialitate, în ciuda unor probleme minore pe care le poate scoate în evidență un observator atent (unele aspecte legate de continuitatea sunetului, mici sincope ale scenariului, etc.). Dar mai presus de acestea, este o reușită prin două elemente care ies în evidență:

• imaginea, mai bine spus atmosfera cinematografică și „modul în care folosește lumina”, cum spune Adrian Chifu, membru al clubului Helion și realizator, la rândul lui, de filme SF.
  • producția propriu-zisă, despre care mă voi referi mai jos (pentru care filmul a și primit premiul Societății Regale de Televiziune)

Pentru a înțelege de ce filmul este o realizare în materie de producție, trebuie să subliniez cutumele producțiilor studențești: sunt realizate cu mijloace financiare minime, de obicei „subvenționate” din banii părinților celor care fac parte din proiect (știu asta din experiență personala :), pentru că Daria, fiica mea, este fostă colegă de facultate cu Alessandro Piccato  ). Actorii sunt, de obicei, studenți de la facultarea de arta dramatică a aceleiași universități, iar sevențele sunt filmate în locații publice, rareori în studiou.

„KOS” reușește să sparga tiparele la aproape toate punctele de mai sus: locația este absolut deosebită, la un radioobservator astronomic aflat în apropierea Cambridge-ului și perfect adaptat poveștii. S-au angajat actori ajunși la maturitate profesională, care au fost plătiți pentru prestația lor. S-a construit un platou de filmare cu decoruri special destinate acestei producții și s-a făcut un costum special, în stil steampunk, pentru personajul „negativ” din film. Mai mult, pentru scena de debut, au închirit o mașină de epocă (un Jaguar Mk II Sedan din 1960, una din micile scăpări ale filmului, ținănd cond că acțiunea se petrece în anul 1955).

KOS, secvență de pe platoul de filmare

KOS, secvență de pe platoul de filmare

Per ansamblu, filmul face față cu brio unor producții similare, realizate de echipe cu experiență. Ce imi doresc este să văd pe viitor evoluția lui Alessandro Piccato, modul în care trece de actuala fază lovecraftiană, pentru a-și găsi limbajul cinematografic propriu, original, prin care să-și lase amprenta în lumea atât de competitivă a filmului SF actual.

Până atunci, vă recomand să vizitați pagina de Facebook a filmului, unde puteți găsi o mulțime de fotografii din timpul producției, precum și câteva afișe și mini-trailere ale filmului, care conțin secvențe ce nu au supreviețuit montajului final.

Filmul a fost prezentat în premieră în România, în cadrul întâlnirii Clubului Helion din 22 martie 2019, prin generozitate regizorului, care ne-a oferit acces la copia de „festival” a producției. Vom încerca să revenim cu un link în momentul în care filmul va deveni accesibil publicului larg. De asemenea, vă invit să urmăriți rubrica „Galaxia imaginarului” pentru că Alessandro Piccato a fost de acord să ne ofere un interviu audio, care va avea loc în viitorul apropiat.

La final, vă invit să vizionați filmul de prezentare a proiectului, care a fost prezent pe indiegogo.com

KOS (2018), producție UK (Anglia Ruskin University)
Scenariu: Alessandro Piccato