raurile-din-londra-coperta_1Ben AaronovitchRâurile din Londra
Editura Herg Benet, 2018
Traducerea din limba engleză: Alexandru Voicescu
Gen: fantasy, urban-fantasy

Ben Dylan Aaronovitch (n. 1964) este un autor și scenarist englez. Este autorul seriei de romane Râurile Londrei (Rivers of London). De asemenea, a scris scenariul la mai multe episoade din serialele Doctor Who și Jupiter Moon, precum și romane spin-off la Doctor Who și Blake’s 7. Râurile Londrei este primul roman din seria omonimă, publicat în 10 ianuarie 2011. A câștigat cu el premiul Galaxy National Book.

Romanul se centrează în jurul aventurilor tânărului polițist metropolitan Peter Grant; care, după o întâlnire neașteptată cu o fantomă, este recrutat de către Detectivul Inspector Șef Thomas Nightingale în cadrul diviziei Infracțiuni Economice și Speciale, o secție e Poliției Metropolitane în care sunt incluse tot felul de divizii speciale cu specialități exotice, printre care și aceea de a se ocupa de magie și supranatural.

Dacă vă place vrăjitorul Harry Dresden, din seria The Dresden Files (primele trei volume din seria Dosarele Dresden au fost traduse în românește de Ana-Veronica Mircea și publicate de editura Final Chapter) atunci, cu siguranță, îl veți îndrăgi și pe Peter Grant. Spre deosebire de Dresden, Grant este un noobie, un boboc în arta vrăjitoriei, un fel de Harry Potter adult, conștient de ciudatele sale capacități senzoriale paranormale, dar incapabil să le folosească.

Sub îndrumarea bătrânului și experimentatului Thomas Nightingale, Peter Grant devine primul ucenic-vrăjitor englez din ultimii șaptezeci de ani. Aaronovitch se folosește de această ucenicie a tânărului detectiv pentru a ne introduce, pe de o parte, în fascinanta lume a Londrei și a râurilor sale, zei și zeițe aflate sub flamurile Mamei Tamisa și al Tatălui Tamisa, pe de alta pentru a ne face cunoștință cu meseria de vrăjitor și o întreagă menajerie de ființe paranormale.

Peter Grant trebuie să se ocupe imediat de două cazuri diferite, dar în cele din urmă bine conectate. În primul caz pornește, alături de colega sa Lesley, tovarășă de școală și suferințe, să afle cine-i posedă pe oamenii obișnuiți transformându-i în criminali vicioși. În paralel, el face cunoștință cu zeitățile de la curțile celor doi zei ai Tamisei, între care s-a iscat o ceartă casnică, dar care poate lua amploarea unui război. Prins la mijloc, îndrăgit de ambele familii, tânărul detectiv își va folosi farmecul și inocența în rezolvarea și a acestui caz.

Mi-a plăcut teribil de mult detectivul lui Ben Aaronovitch. Are acel umor britanic, autoironia și simțul detaliului ce creează o atmosferă victoriană în plină modernitate. Jocul cu personajele mitologice sau cu zeitățile râului Tamisa și a afluenților săi (nici nu contează așa de mult geografia locului, autorul are grijă să explice pe scurt specificitatea fiecăruia), aflate în plin conflict, atât între ele, cât și cu adepți ai diverselor culte, unele coborând până la romani, altele și mai vechi (probabil că altele sunt născute modern, asemănător zeilor lui Gaiman), face deliciul acestei cărți urban-fantasy.

Ce nu mi-a plăcut? Faptul că intriga în sine nu e memorabilă. Personajul negativ central, deși des pomenit, nu are adâncime, fiind construit ca o ceață. O vezi, te enervează, dar nu o poți prinde. Altfel… aștept cu mare interes următorul volum din serie. Felicitări editurii și traducătorului! Ați făcut o treabă excelentă!

Oricine poate scrie pe Helion Online. Mult succes!