Inceputul muzicii tehno se află în anii 1960-70. Grupul german Kraftwerk uimea lumea pe vremea aceea cu un nou sound, utilizând novatoarele sintetizatoare, plus alte aparate pe care le meștereau ei înșiși. Erau anii când s-au inventat primele computere mici, personale, după seria de mașinării cu tuburi electronice care ocupau etaje ale unor clădiri. Pasionați de tehnică și muzică, au găsit și inventat aparate electronice de făcut muzică, înaintea apariției marilor sintetizatoare și dezvoltarea industriei de profil (Moog, Prophet, Yamaha, Roland, etc.). Muzica pornită pe structuri de 8 biți era acordată cu cea analogică.

Tehno post-industrial, dar uman. Dacă nu dansăm, nu suntem umani.

O companie japoneză își propune să realizeze cyborgul care să fie confundat cu un om. Compania aceasta e reală. De aici Bassement Jaxx s-a inspirat pentru un videoclip:

Brioni Faith vine din Australia cu Robotica-ah:

Atacul cyborgilor era de așteptat, nu?

Yron Sparks experimentează sunete noi în ROBOT:

Un entuziast propune un top 10 al dansurilor robotice. Impresionant, cercetătorii vor ca roboții să imite oamenii, iar artiștii – oameni să imite roboții!

Nigel Stanford a petrecut nenumărate ore până ”a învățat ” roboții să cânte o melodie pe instrumente clasice. Trebuie să-i apreciem efortul și realizarea acestui videoclip costisitor:

Găsim o mașinărie cu bile, fantastică, ce cuprinde probabil mii de ore – muncă; un fel de robot mecanic la care s-a cuplat sunetul generat electronic.

Un „poem” pe muzică de inspirație tradițională asiatică, a lui Kenjo Kawai , aducând a ceva balcanic ancestral, cumva, leagă creierul uman de cel electronic.

 

Programatorii au încercat să creeze programe de auto- învățare a muzicii de către computer. Iată cum evoluează în jazz-baroc aceste încercări ale unui elev-computer.

Altă încercare, a lui Matt Vitelli, utilizează o rețea neurală recurentă:

Examinând patternurile muzicii grupului Beatles, compania Sony a finanțat un studiu în care s-a creat de către un computer o melodie complet nouă, în stilul celebrului grup din Liverpool.

Programul Orgpheus creează muzică ambientală:

De remarcat o altă compoziție fără intervenție umană, a programului Melomics, în notă modernă.

 

Incheiem într-o notă puțin retro. Distractivă și ciudată ni se pare acum muzica pe 8 biți. Se mai poartă, dar cu adaosurile actuale, desigur, care să-i dea diversitate și perspectivă: