Internetul este o fereastră. Mai bine zis o vitrină. Poți să te plimbi pe magistralele garnisite cu terrabytes de date, să aluneci grațios pe podeaua bine lustruită, încercând să-ți menții echilibrul printre mormanele de date-gunoi, fără valoare pentru tine, pentru a poposi, în sfârșit, la locul unde vrei să ajungi: la acea vitrină unde este expusă informația de care ai nevoie. Te uiți la ea dintr-o privire, apoi scotocești cu atenție în căutarea relevanței, pentru satisfacerea nevoii.

Așa arată lumea digitală în care trăim, în care suntem prezenți, și depinde de noi cum este aranjată vitrina în care ne expunem privirii mapamondului. Am devenit conștient de acest lucru, în momentul în care am început să caut metode de a contacta prospecții pentru interviurile mele, pe care le voi face la Euroconul de la Amiens. Am luat lista de invitați, de persoane care țin conferințe sau care au sesiuni de întâlnire cu fanii, și am început să caut pe internet metode de contact.

Uneori a fost ușor, alteori greu, câteodată de-a dreptul obositor și frustrant. Am încercat pe facebook (cu f mic, după cum vezi), căutând pagini personale sau profiluri. Am dat „Like” la pagini, am dat „Add friend”, am trimis mesaje. Apoi am căutat pe Google, după bloguri personale. Am scotocit pe Linkedin și pe Twitter. Am cotrobăit prin Wikipedia. Am ajuns până la resurse universitare, în cazul în care persoana respectivă era cadru universitar. A fost o experiență interesantă, care m-a ajutat să văd cât e de importantă vitrina în care te expui pe internet și mi-a deschis ochii, pentru a înțelege de ce SF-ul românesc e atât de prost receptat la nivel internațional.

Pentru autorii de SF (și nu numai), pentru organizatorii de evenimente  și pentru simplii fani,  care vor să facă parte și să beneficieze pe deplin de experiența internațională a domeniului în care activează, iată câteva recomandări pentru brandul personal, pentru percepția lui:

  • fă-ți un blog personal. Pune în titlu numele tău (dacă ești autor), sau numele emisiunii radio/TV/podcast, al revistei sau al clubului pentru care vrei să faci promovare. Pune emailul pe care îl verifici zilnic, la zona de contact, de genul nume [at] gmail [dot] com sau cel puțin un formular de contact, legat de emailul personal. Fă o secțiune în limba engleză sau, dacă poți, o variantă în engleză a paginilor cu informații importante
  • daca folosești facebook, pune link spre blog și oferă pe blog link spre pagina de autor, cu condiția să fie legată de smartphone, sau pagina personală, dacă nu te deranjează. Important ca pagina de facebook să fie verificată măcar de două ori pe săptămână.
  • dacă ai cont de Twitter, asigură-te că poți primi mesaje directe. Nu e nimic mai frustrant decât să găsești un cont activ la care nu poți trimite mesaje!
  • fă-ți o pagină de Linkedin, în care să dai link spre blog, facebook, Twitter
  • dacă ai cont de Youtube, trece  linkul blogului sau chiar emailul de contact în descrierea contului.
  • ca autor, fă-ți cont pe Goodreads
  • dacă tot ai o prezentă social media, e important s-o întreții. O pagina de facebook care nu are postări noi de ani de zile nu te ajută cu nimic. Mai bine închide-o.

Acestea sunt recomandări de bun simț, care îți asigură o bună vizibilitate. Ai astfel șansa să poți fi cunoscut, să-ți dezvolți un brand și să fii, de ce nu, invitat la evenimente internaționale. Pentru a ajunge acolo, e bine să-ti dezvolți o rețea de colegi în ale SF-ului, la nivel internațional. Dar despre asta, dacă vă interesează, pot vorbi într-un alt editorial.