Când astronomii au descoperit cometa P / 2016 BA14 (PANSTARRS), în anul 2016, acesta a fost confundată cu un asteroid, dar observațiile ulterioare au arătat că era de fapt coaja arsă a unei comete care a călătorit foarte mult timp prea aproape de soare, astfel încât și-a pierdut aproape toată gheața.

O echipă de astronomi de la Observatorul Astronomic Național din Japonia (NAOJ) și de la Observatorul Astronomic Koyama de la Universitatea Kyoto Sangyo, în luna martie a anului 2016, a folosit telescopul Subaru pentru a monitoriza cometa pe măsură ce se apropia la 3,6 milioane de kilometri de Terra, acesta fiind o ocazie rară de a obține o vedere, relativ de aproape, a unei astfel de comete ciudate aproape de sfârșitul vieții sale. Astfel au descoperit că suprafața P / 2016 BA14 este acoperită cu molecule organice și granule mari de filosilicat (boabele mari de filosilicat sunt cunoscute pe Terra ca pulbere de talc).

După ce a fost analizat talcul, s-a constatat că acestă cometă a fost odată încălzită la peste 330 de grade Celsius, acest lucru sugerând că, la un moment dat, cometa a reușit să treacă  aproape de Soare. Echipa care se ocupă de acestă cercetare a cometei nu are certitudinea că talcul a fost acolo tot timpul – și doar expus odată ce cometa și-a pierdut coama (coada nebuloasă din jurul nucleului unei comete, format atunci când cometa trece aproape de Soare) – sau s-a format mai târziu.

„Acest rezultat ne oferă un indiciu prețios pentru a studia evoluția cometelor. Credem că observații suplimentare asupra nucleelor ​​cometelor ne vor permite să aflăm mai multe despre evoluția lor”, comentează dr. Takafumi Ootsubo, autorul principal al acestei cercetări.

Cornel Seracin