Revista Helion Online a fost născută din necesitatea unei soluții de comunicare cu publicul, afectată de criza mondială din 2008-2009. Și nu doar de criza financiară macroeconomică, ci mai ales de cea determinată de „stilul dâmbovițean” de a derula viața economică românească.

Un scurt istoric. Revista tipărită Helion apăruse cu o nouă energie, într-un nou format, în 2006. De la ediția de buzunar s-a trecut la ediția în format A4, cu o copertă lucioasă generoasă, la aspect calitativ mai înalt, având formatul standard de 24 pagini, deseori apărând în număr dublu, de 48 pagini. Pe atunci, în 2006, apărea de șase ori pe an, tirajul crescând spre 5000 de exemplare, fiind difuzate prin chioșcurile și  librăriile cu care se perfectaseră înțelegeri și contracte individuale. Cele mai mari vânzări se realizau prin chioșcuri, cele strategic amplasate lângă gări sau nodurile dintre liniile de tramvai aveau cele mai mari rezultate în vânzări. Prin librării se dădeau cam 20% din tiraje. Succesul revistei a atras realizarea a două almanahuri, cel estival și două ediții din Almanahul Science-Fiction cu lucrări dintre 2006-2008 având tirajul de 65000 de exemplare. Retururi au fost sub 5%. Dar „numele mari” cu care contractasem distribuția, RODIPET, SIMETRIA, PRO PRESS, DIVERTA, librăriile ALEXANDRIA și CĂRTUREȘTI, s-au dovedit nume de mari farsori. Din reviste și almanahuri ar fi trebuit încasați 1.418.000 lei dar  aceștia au plătit numai 216.000 lei. Acest lucru au determinat pierderi uriașe, făcându-ne să abandonăm proiectul ce se dovedise un proiect de succes la vânzare. Ne putem imagina cum ar fi arătat piața de revistă SF dacă tendința crescătoare a numărului de cititori s-ar fi păstrat și nu ar fi fost sugrumată de lăcomia și neseriozitatea marilor retaileri de care am vorbit. Probabil am fi fost în media țărilor civilizate, nu în coada clasamentelor, ca acum.

Clubul Helion era însă, în creștere. Talentul, munca și energia membrilor săi, organizarea lor tenace de către Cornel Secu, au făcut ca rezultatele creative să își caute o nouă formă de distribuție. Astfel că apariția online a revistei Helion fost necesară, deși nu se mai autosusținea financiar, cum reușisem o perioadă cu revista tipărită. Necesita niște costuri pe care ni le-am asumat ca entitate colectivă, ca un club generos cu cititorii săi. Asociația Culturală Helion este finanțatorul oficial al revistei Helion Online. Ar fi fost ideal să putem  avea un abonament din partea cititorilor, cu care să putem acoperi costurile tehnice ale domeniilor, hostului și eventualele drepturi de autor pe care să ni le putem permite. Dacă v-au plăcut coperțile, traducerile, operele grafice ce s-au derulat în acești ani, trebuie să subliniem că ele au necesitat nu doar eforturi măsurate  în zeci și sute de ore-lucru din partea creatorilor, ci și sume de bani. Uneori am încercat publicitatea plătită (2019-2020) pentru a câștiga noi cititori. Acestea au necesitat sute și mii de lei investiți anual în această revistă electronică distribuită gratuit. Strânși din cotizații, contribuții benevole ale membrilor și simpatizanților noștri, și mai ales ale amfitrionului, fondatorului clubului. Chiar și a redactorilor, în momentele mai delicate.

„Constelația Helion”, așa numise Ion Hobana prin 2006, toamna, publicațiile și concursurile Helion revista tipărită Helion, Biblioteca Nova, Concursul Național de Proză Scurtă Helion și Zilele – Sesiunea Helion, a primit o nouă stea: Helion Online.  Apoi au urmat alte genuri de concursuri literare și de idei, Conferința Internațională Helion.

Revista online a încercat să păstreze tematica de succes a revistei tipărite, dar adăugând și rubrici noi, cum au fost Cronica de Familie, BD, Galeria Fantastică, Interviu, rubrica de știință  Carevasăzică, Cronica de film. De-a lungul anilor oferta a fost diversificată cu noi rubrici de muzică, fototeca, arhiva fiind un punct de atracție de unde autorii să își poată reaminti și evoca palmaresul de colaborare cu noi. Au fost publicate 105 numere între martie 2010 și martie 2020.

Pe adresa helionsf.ro intrau, la primul număr, peste 300 de vizitatori unici. După al doilea s-au înregistrat 700, după al treilea nu mai eram o cometă, ci o stea cu o magnitudine în creștere, cu peste 6000 de accesări și 1000 de vizitatori unici. Am sărbătorit cei o mie de vizitatori cu o ședință mai festivă. La al zecelea număr erau peste 3500 de vizitatori unici (18000 de accesări), la doi ani erau peste 5000 de vizitatori unici și peste 47000 de accesări. Structura grafică a acelor ani nu era strălucită, internetul mergea greoi, pentru o încărcare mai rapidă a textului trebuia să renunțăm la imaginile de rezoluție mai mare. Dar nu condițiile tehnice au contat, ci calitatea scrisului, atitudinea de pretenție asupra calității și moralității demersurilor.

La apogeul de vizitare (5.900 de vizitatori unici și 49.000 de accesări) Helion-ul Online avea de trei ori și jumătate mai mulți vizitatori și accesări decât toate publicațiile s.f. românești online ale momentului la un loc (Nautilus, Gazeta SF, Fiction, Fantastica etc.).

Colaborările de prestigiu au menținut ștacheta calității sus, prin  Mircea Opriță, Cornel Robu, Lucian-Vasile Szabo, Marcel Luca, Gheorghe Săsărman, Mariano Martin Rodriguez, Lucian Boia, Costel Baboș, Adrian Chifu, Silviu Genescu, Marian Mirescu, Gabiel Kelemen, Cătălin Negrea, Bogdan Aldea, Ștefan Buzărnescu,  Laura Ceica, Daniel Timariu, Ciprian Ionuț Baciu, Laurențiu Nistorescu, Tudor Beșuan, Liviu Surugiu, Adrian Buzdugan, Darius Hupov, Cristian Vicol, Eugen Cadaru, Mircea Băduț, Andrada Cooș, Tiberiu Beka, Sergiu Someșan, Rodica Bretin, Lucian Merișca, Daniel Botgros, Ildikó Gábos-Foarţă, Adrian Bancu, Cristian Koncz, George Ceaușu, Adriana Muscă, Mircea Naidin, Andrei Nedel, Dorin Davideanu, Alex Maniu, Mihail Toma, Ovidiu Bufnilă, Mihai și Mona Donici, Dușan Baiski,  Traian Abruda, Nicu Gecse, Ovidiu Petcu,  Lucian Dragoș Bogdan, Dănuț Ungureanu,  Marian Truță, Florin Pîtea,  și mulți alții.

Cele mai accesate rubrici au fost: Carevasăzică, Știri, Laborator SF, BD, Cronica de Familie, Meridian SF.

După prima echipă, formată din Cornel Secu (redactor-șef) și Dacian Străin (administrator site), a urmat asocierea cu Dan Judea ca administrator de site, când, datorită unei neinspirații crunte, s-a trecut de la domeniul helionsf.ro la domeniul helionsf.eu, cică să devenim mai europeni,  lucru care a bulversat accesul fanilor la site, numărul lor scăzând vertiginos, de peste 12 ori în următoarele două numere.

Abia din 2013 s-a trecut din nou la formatul și domeniul vechi, prin echipa Cornel Secu (redactor-șef) – George Țugurlan (administrator site).

De la numărul 68 a urmat o nouă redacție, cu Lucian Vasile Szabo ca redactor șef, Daniel Timariu ca secretar de redacție și administrator de site, plus redactorii de rubrici, mai diversificate și cu un aspect grafic evoluat, datorat evoluției tehnologice absorbite rapid și de către noi. Greul a căzut pe umerii lui Daniel Timariu, care depunea efort atât la creearea de știri, articole, cât și la corectură, punerea în pagină, prelucrarea imaginilor, corespondența cu colaboratorii.

A fost regretabilă confuzia creată și întreținută de o grupare ostilă Helionului pe un canal de socializare, care a dus o polemică uzitând de o prezentare deformată și unilaterală a unor discuții, ducând la o ruptură între unii membrii și club. A fost o lipsă de dialog intern care a lăsat lucrurile să se  agraveze, până la separarea definitivă, în decursul a cinci luni.

Din august 2019 conducerea revistei Helion Online a fost preluată de tandemul Adrian Chifu – Adrian Bancu, ultimul muncind pentru a se adapta la ritmul unei publicații lunare, dar în plus cu o rubrică zilnică, și încercând să mențină o calitate corespunzătoare a  articolelor. A crescut frecvența aparițiilor, de la 10 numere la 11 numere pe an.

Au trecut zece ani de eforturi și numeroase izbânzi ale celor care au creat Helion Online. Dorim ca viața publicației noastre să nu fie întreruptă nici de acum încolo. Mulțumim din inimă tuturor redactorilor și colaboratorilor care au contribuit la prestigiul revistei Helion Online. Cititorilor noștri, mai inteligenți și mai informați, deasemeni le adresăm mulțumirile noastre!

Helion Online este cea mai longevivă publicație s.f. virtuală din România, având o strălucire aparte în cadrul „constelației Helion”.