Potrivit celor declarate presei de directorul originalului Muzeu al Marţipanului din Kfar Tabour, din nordul Israelului, vizitatorii au lovit chipul lui Yasser Arafat şi l-au scuipat pe cel al lui Ariel Sharon. Chipurile sunt realizate din turtă dulce, semn că plăcerea gustului este un atribut demn de luat în seamă de consilierii de imagine ai liderilor. Plăcerea gustului este un domeniu al Imaginarului Colectiv, un prânz bun consfinţind încheierea cu succes a unei afaceri sau a unei înţelegeri politice. Sancţiunea ar putea părea drastică şi relevantă la prima vedere ea nefiind însă lipsită de anecdotic. Să ne amintim de serbările antichităţii când autoritatea era spulberată vremelnic din Imaginarul Colectiv prin arderea unor păpuşi de paie care întruchipau un imperator sau altul. Dincolo de criza locuirii şi de pivotul politico-strategic pe care îlreprezintă Orientul Mijlociu, am putea reduce acest spaţiu la dimensiunile unei lumi mici cu anumite funcţionalităţi sau l-am putea maximiza simbolic la dimensiuni planetare neluând în calcul celelalte ecuaţii strategico-militare. Un astfel de proces de maximizare se regăseşte într-un roman scris de un profesionist al SF-ului, Constantin Cubleşan. “Iarba cerului” opune pe un Pământ transformat într-un muzeu-planetă, doi bărbaţi aflaţi într-o confruntare pe viaţă şi pe moarte. Miza este constituită tocmai din valorile milenare ale civilizaţiei umane. Asemenea lor, cei doi protagonişti ai Orientului Mijlociu se află într-un conflict declarat construit din negocieri, din armistiţii şi lupte deschise. Elementul esenţial din “Iarba cerului” este perpetuarea valorilor civilizaţiei umane, Constantin Cubleşan realizând un incisiv efect moralizator dar şi desluşind căile prin care omenirea se poate desfăşura prin autoorganizare şi negociere într-un Univers aparent insensibil la problemele noastre aparent insolubile într-o lume a diversitătii şi conflictului în cascadă. Orientul Mijlociu, folosit ca stratagemă escatologică în unele scenarii apocaliptice este departe de autodistrugerea sa fizică sau simbolică. Preluând oprobiul public, figurinele de turtă dulce ale lui Ariel Sharon şi Yasser Arafat ocupă în dinamica de imagine a celor doi lideri o poziţie confortabilă care poate genera construcţii de imagine din cele mai diverse. Plăcerea gustului nu se substituie conflictului dar, printr-un efort de interpretare, poate anunţa noi evoluţii în planul imaginarului atât de fascinant al Orientului Mijlociu.

Image: free stock images