1. Salut Sparc, te rog să ne spui câte ceva despre tine. Ce te mai interesează în afară de World of Darkness și Crusader Kings 2?

Cred că o să trec peste această întrebare.  Interesele mele sunt diverse dar ele nu prea au legătură cu pasiunea mea pentru jocuri RPG și Grand Strategy.

Princes of Darkness

2. Cum ai descrie universul WoD? Ce te-a atras la el?

World of Darkness e ca lumea noastră, dar mai sumbră  Ființe monstruoase pândesc din umbră, manipulând fiecare aspect al vieții muritorilor.  Este de asemenea o lume a poveștilor, despre umanitate și despre pierderea acesteia; despre sănătatea mintală și pierderea acesteia.  Am început cu RPG-uri tabletop și vechiul Dungeons&Dragons (cel în cutie roșie) cam în jurul vârstei de 12 ani. Prima parte a adolescenței am petrecut-o cu astfel de jocuri, pe atunci când cele mai populare jocuri pe calculator erau Bard’s Gate, înainte chiar și de seria Baldur’s Gate.  Pe măsură ce am crescut căutam teme mai mature și cu narațiune mai complexă care se axează mai mult pe drama personajelor și personalitate acestora și mai puțin pe un joc de război tactic cu o oarecare înfățișare nouă.

Pe la 20 de ani am descoperit jocurile cu interfață text, MUD-uri și MUSH-uri.  MUSH-urile (Multi-User Social Hallucinations) erau în principal locuri în care puteai vorbi, precum sunt azi canalele de roleplay pe Discord.  Printre primele la care am participat a fost The Masq, bazat pe jocul tabletopVampire: The Masquerade. Țin minte multe povești de atunci, unele din The Masq și câteodată din alte MUSH-uri.  M-am apucat și de larping, în mod normal axându-mă pe WoD.

3. Când ai început să faci moduri pentru Crusader Kings 2? Ai mai lucrat în alte astfel de proiecte?

Prima dată am aflat de CK2 citind despre un mod care se axa pe povestea din Game of Thrones (AGOT). Culmea, am încercat modul înaintea jocului nemodificat.  Mai târziu am descoperit că și jocul în sine este foarte bun, poate chiar mai bun.  Mi-a plăcut mult acuratețea istorică, aceasta fiind una dintre cele mai bune caracteristici ale jocurilor Paradox. M-am gândit că ar fi interesant să aduc împreună CK2 și vampirii.  Întrucât multe dintre mecanici se bazează pe intrigă iar atenția dată personajelor este extrem de mare, mi-am dat seama că aceasta ar fi o platformă bună pentru poveștile WoD.  Așadar, Princes of Darkness a fost primul mod pe care l-am făcut pentru un joc, începând prin adăugarea vampirilor în joc, fără alte elemente de poveste sau gameplay.  Apoi proiectul s-a extins rapid.  Un motiv important pentru care m-am apucat de acest proiect a fost pentru a-mi îmbunătății îndemânarea de programator, pe care nu o mai folosisem de câțiva ani.

Princes of Darkness

4. Care e cea mai dificilă etapă în crearea unui mod pentru CK2? Ce se întâmplă în timpul developmentului?

Cele mai dificile etape sunt probabil atunci când Paradox lansează updateuri majore.  Cu cât e mai mare modul, cu atât e mai probabil ca un patch mare să schimbe multe dintre elementele jocului.  Dacă modul are un GUI personalizat, atunci când Paradox se decide să aducă o schimbare, trebuie să schimbi GUI-ul și tu.  Grafica joacă un rol important și este o cauză importantă pentru crashuri atunci când pornești jocul. DLC-urile au fost și ele problematice.  De exemplu, Horse Lords, întrucât introducea în gameplay nomazii. Aceasta a fost o caracteristică pe care nu am mai utilizat-o în PoD, pentru că era greu de implementat.  Sperăm ca la un moment dat să schimbăm asta. În prima fază, schimbam manual descrierea provinciilor, în notepad+.   Trebuia să editez mii de fișiere. M-am decis că ar fi mai ușor să scriu scripturi direct în joc iar ele să se ocupe de cultura și religia provinciilor.

Pe atunci mă ocupam doar eu de mod.  Mai târziu, pe măsură ce proiectul s-a extins, a atras alți fani ai universului World of Darkness, fiecare cu cunoștințele lui,  Majoritatea erau novici.  În general, am încercat să folosim talentul fiecăruia pentru dezvoltarea mod-ului.  Scarletic, Dragonvith, TranscieverFreq, Hastur Nyoghtha și emeryville sunt graficieni 2D, ei se ocupau de portretele personajelor, event-uri, steme și loading screen-uri. AJ era deja programator și știa să folosească github așa că el s-a ocupat cu formularea unei liste de sarcini și în general de programare. Karde cunoștea foarte bine povestea, la fel și grue.

Crearea personajelor e o modalitate foarte bună pentru a te iniția în modding. Foguat, Jakalor și Demantiae cu asta s-au ocupat.   Alții n-au avut deloc experiență în programare dar s-au îndrăgostit de proiect și au învățat. Dear Leader și Neece ne-au ajutat foarte mult, deși ei intră în această categorie. Chiar și participarea la discuție pe Discord e foarte utilă, dacă te pricepi la lore. Mare parte din munca noastră se desfășoară pe canalul de dev de pe Discord, chiar dacă întreținem și un site de tip wiki pe Github, ce conține lista noastră de lucruri de care trebuie să ne ocupăm.  Mai avem și câteva documente pe Google Drive, în mare parte fișiere Excel. Monks & Mystics ne-a dat oportunitatea de a crea așa zise societăți secrete, corespondente cu Paths of Enlightenment din Vampire: The Masquerade. Apoi Paradox a conceput un sistem prin care poți obține obiecte și artifacte, așa că a trebuit să adaptăm asta poveștii. Motorul Clausewitz s-a dezvoltat enorm din 2012, de când jocul a fost lansat iar unele lucruri pe care le putem face acum nici nu ni le puteam imagina înainte. Consider că CK2 s-a schimbat și el destul de mult iar proiectul meu, Princes of Darkness a devenit mult mai bun datorită îmbunătățirilor pe care Paradox le-a adus. Ne bucurăm că ne este pus la dispoziție noul update pentru Clausewitz, Jomini.

Următorul joc, Imperator Rome ne interesează, de aceea o să facem și pentru el un mod, denumit „Ancient Blood”. Desigur, CK2 se axează mai mult pe personaje, deci o să continuăm Princes of Darkness, dar trebuie să ținem pasul cu Paradox. Ei sunt liderii nu doar în domeniul jocurilor Grand Strategy dar și în această formă de gameplay emergent, ce vizează interacțiunea dintre până la 20.000 de personaje, provincii, țări, facțiuni și așa mai departe.