Știați că o nouă generație de navete spațiale realizată de Boeing, este în funcțiune de cîțiva ani, fără prea multă publicitate?
Acestea sunt rezultatul unei colaborări între Boeing, Air Force și NASA într-un program derulat încă din 1999 cu lansările navetelor robotizate, fără echipaj uman la bord. Denumirea lor este OTV Orbital Test Vehicle.
Naveta numită de constructor X-37B are o lungime de 8,38m, înălțime 2,76 m, anvergura aripilor de doar 4,57m, în comparație cu navetele Space Shuttle de 37m lungime și 24m anvergură, scoase acum din utilizare. Se lansează cu ajutorul unei rachete pe plan vertical, ca toate navetele de pînă acum.
Au existat mai multe prototipuri anterioare anului 2012 dar ultimile două, OTV-3 (dec.2012- oct. 2014) și OTV-4, (din programul actual) au acumulat o serie de recorduri privind timpul petrecut în spațiu, demonstrându-și eficiența și utilitatea în cadrul lansărilor de sateliți militari, recuperării de sateliți de pe orbită, derulării de activitate în spațiu cu costuri mult mai mici decât au fost alocate operațiilor cu echipaj uman, anterioare. Primul OTV a fost lansat la 22 aprilie 2010, derulându-și misiunea în spațiu până la 3 decembrie în același an. OTV-2 a fost lansat la 5 martie 2011 și coborât prin planare pe pista de aterizare la 16 iunie 2012, deci după 468 zile pe orbită.
Primul prototip de acest tip, cel din fotografia de mai jos, a fost numit Space Maneuver Vehicle (SMV sau X-40A) și a avut primul zbor de test în august 1998. Dotat, deasemenea, cu un motor de rachetă cu combustibil lichid, ca X-37 și un tren de aterizare triciclu.
Din 1999 a intrat în vigoare contractul pentru X-37B, declarat câștigător al competiției pentru naveta robot.
Puteți urmări cum se vede de la suprafața terestră această navetă automată:
Alte detalii tehnice și aplicații sunt descrise în acest video:
Phantom Express este numele celui mai nou proiect al aceleiași firme, Boeing, codat XS-1, pentru utilizare militară în cadrul proiectului de apărare strategică DARPA. Poate duce echipament de 1300kg în spațiu cu 10 lansări în timp de 10 zile, cu un cost redus la doar 5 milioane USD pentru un transport. Este în faza de testare în acțiune, în scurt timp urmînd fazele următoare, de fabricație de serie și exploatare.
După cum se vede, progresele își vor urma cursul, prin micșorarea costurilor și posibilitatea construcțiilor spațiale complexe, pentru răspândirea bazelor de cercetare în tot sistemul solar.
Surse NASA.gov, www.designation-systems.net
Un articol de Adrian Bancu